.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شام انتخاباتي در خانه شهيد مطهري

4 نفر از بزرگان اصولگرا، چند روز پيش در منزل شهيد مطهري گردهم آمدند تا در ضيافتي كه علي مطهري، فرزند آن شهيد برپا كرده بود به يك جمع‌بندي در خصوص انتخابات رياست جمهوري برسند و در يك شام انتخاباتي، رئيس‌جمهور آينده را برگزينند و به ديگر اصولگرايان نام او را پيشنهاد بدهند.

ساعت 10 شب 24فروردين ماه بود كه زنگ منزل شهيد مطهري هرازچندي به صدا درمي‌آمد تا در روي علي‌اكبر ناطق‌نوري، علي لاريجاني، محمدباقر قاليباف و محمدرضا باهنر گشوده شود تا يك به يك وارد شوند و پس از چندين سال سكوت، اين خانه، ميهمانان بلندآوازه‌اي داشته باشد كه سرنوشت آينده را رقم بزنند.

اگرچه قرار بود اين شام انتخاباتي 6 نفره برگزار شود اما پس از اينكه علي‌اكبر ولايتي نتوانست به دليل به وجود آمدن مشكلاتي در جلسه حاضر شود اين شام سرنوشت‌ساز با جاي خالي او با حضور ميهمان برگزار شد. آنچه كه بر سر اين ميز براساس اولويت‌هاي انتخاباتي رد و بدل شد، بررسي ضرورت انتخاب كانديداي اصلح در بين اصولگرايان بود بنابراين پس از بحث بر سر تواني‌هايي گزينه‌هاي مطرح، اين جريان ژنرال‌هاي اصولگراي مدعو بالاتفاق به كانديداتوري ولايتي راي دادند تا با به ميدان آمدن وي اميدهاي اصولگرايان در انتخابات آتي رياست جمهوري قابل تحقق شود.

به دنبال تصويب اين پيشنهاد از سوي 5 عضو شورا بنا بر آن شد تا در صورت پذيرش اين امر از سوي ولايتي، محمدباقر قاليباف در رداي معاون اولي وي به ايفاي وظيفه بپردازد.

اما پس از اينكه پيشنهاد مذكور به سمع ولايتي رسيد. وي براي پذيرش اين درخواست شرايطي را پيشنهاد كرد. به دنبال بروز اين مانع كانديداتوري علي‌اكبر ولايتي در انتخابات مبهم شد، اين شورا پيشنهاد كانديداتوري قاليباف را مطرح كرد اما داستان مجددا تكرار شد و شهردار تهران نيز با استناد به دلايل ولايتي از كانديداتوري در دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري امتناع كرد.
آنچه كه سبب شد تا ولايتي و قاليباف از پذيرش پيشنهاد تاثيرگذار و سرنوشت‌ساز شوراي مذكور خودداري كنند تاكيد آنها بر مهيا نبودن شرايط براي كانديداتوري‌شان بود.

به هر روي پس از اينكه بحث حضور ولايتي و قاليباف در جلسه محرمانه اصولگرايان منتفي شد اين بحث مطرح شد در صورتي كه انتخابات بين محمود احمدي‌نژاد و سيدحسين موسوي دو قطبي شود، شورا چه موضعي اتخاذ كند، اگر چه نظر برخي از حضار حمايت از كانديداتوري احمدي‌نژاد بود اما جمع ديگر به حمايت از ميرحسين موسوي راي دادند چرا كه عقيده داشتند ميرحسين نبايد در دستان اصلاح‌طلبان تنها رها شود.

در نهايت ترديد اكثر اعضاي اين شورا در انتخاب حمايت از احمدي‌نژاد يا حمايت از ميرحسين موسوي سبب شد تا شام انتخاباتي شهيد مطهري به اصولگرايان نيز بي‌نتيجه بماند.

اگر چه مدعوين شام انتخاباتي هنوز از ورود كانديداي ديگري در عرصه انتخابات نااميد نيستند ‌اما تصميم‌گيري در مورد انتخاب چه موضعي در رقابت احمدي‌نژاد و موسوي به نشست ديگر اين شورا موكول شد تا پس از رايزني‌هاي حضار جلسه با ديگر طيف‌ها درست‌ترين تصميم از جانب اين جناح اتخاذ شود.

آنچه كه سبب مي‌شود اين نشست محرمانه از اهميت ويژه‌اي برخوردار شود جايگاه 6 عضو آن در نظام و جريان اصولگرايي است.

اگرچه نيازي به يادآوري جايگاه علي‌اكبر ناطق نوري در جريان اصولگرايان نيست اما با اشاره به سابقه رياست وي در مجالس چهارم و پنجم شوراي اسلامي و رقابت‌وي با محمدخاتمي در دور هفتم انتخابات رياست جمهوري مي‌توان به تاثيري‌گذاري ‌راي اين روحاني اصولگرا پي برد. از سوي ديگر حضور علي اردشير لاريجاني فرزند آيت‌الله ميرزاهاشم‌آملي رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس خود محور تاييد ديگري بر تاثيرگذاري تصميم اين شورا بر نتيجه انتخابات است چرا كه وي جداي از مقام رئيس مجلس عهده‌داري رياست فراكسيون اصولگرايان را با قريب به عضويت 210 نماينده اصولگرا برعهده دارد. البته تاثيرگذاري وي به جايگاه انتصابي وي بازمي‌گردد و شائبه راي وي در جايگاه نسبي بين روحانيون شهرهاي شمالي كشور و قم به عنوان زادگاه و محل تحصيلش قابل توجه‌تر است.

محمدباقر قاليباف شهردار تهران را مي‌توان سومين عضو پرتاثير اين شورا ناميد چرا كه با سابقه مديريتي كه قاليباف در كارنامه‌اش در پليس انتظامي و شهرداري تهران بزرگ به ثبت رسانده است كمتر اصولگرايي است كه حاضر به حضور وي به عنوان يك چهره اصولگرا در مقام رده‌هاي مديريتي بالاتر نباشد.

محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و دبيركل جامعه مهندسين نيز چهارمين عضو پرنفوذ اين شوراست كه طي ادوار هشتگانه مجلس شوراي اسلامي نقش و جايگاه خود را در دفاع از اصولگرايان به اثبات رسانده است.

علي اكبر ولايتي، وزير 15 ساله امور خارجه كشور در دولت‌هاي سوم، چهارم و پنجم و مشاور فعلي مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل نيز چهره شناخته شده و مردي است كه از وي به عنوان برگ برنده جريان اصولگرايي نام برده مي‌شود.

ششمين نفر فهرست شش نفره اين شورا نيز علي مطهري فرزند شهيد مرتضي مطهري است كه از زماني كه به عنوان نماينده تهران در مجلس هشتم حضور يافته است، بيش از پيش به افكار عمومي معرفي شده و به نظر مي‌رسد از اين پس نقش‌هاي مهم‌تري را به نام خود به ثبت برساند بنابراين با در كنار هم قرار دادن جايگاه 6 عضو اين شورا مي‌توان به چگونگي موقعيت اصولگرايان در انتخابات آتي رياست‌جمهوري پي برد و در مورد نتيجه انتخابات به پيش‌بيني نزديك به واقعيت دست زد./
اعتماد ملي


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.